۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۱۱۱۳

کمبودسوخت زمستانی درچهارمحال وبختیاری

برودت هوا از میانه های فصل پاییز در استان چهارمحال و بختیاری، ضرورت برنامه ریزی برای تامین سوخت زمستانی مناطق سرد و سخت گذر این استان را که دسترسی به گاز طبیعی ندارند، دوچندان می کند.
کمبودسوخت زمستانی درچهارمحال وبختیاری
به گزارش جهان بین، کمبود سوخت از میانه های فصل پاییز دربرخی مناطق چهارمحال و بختیاری رخ عیان می کند و گزینه ای غیر از استفاده از هیزم درختان جنگل های استان نمی تواند جایگزین کمبود سوخت شود که این مسئله در طول سالیان اخیر قطع درختان برای تولید ذغال و فقیر شدن عرصه های جنگلی را به دنبال داشته است.

از سال ها پیش که بخش اندکی ازجمعیت چهارمحال و بختیاری زیرپوشش شبکه گاز طبیعی بود تا سال های اخیر که پوشش شبکه گاز در مناطق شهری از ۹۰ درصد نیز گذشته و در مناطق روستایی بالاتر از ۷۰ درصد است، کمبود سوخت زمستانی و قطع بی رویه درختان جنگل ها، سناریویی است که هر ساله در فصول سرد سال تکرار می شود.

این روزها سرمای هوا ضرورت تامین سوخت زمستانی برای مردم روستاهای دورافتاده و محروم چهارمحال و بختیاری را ملموس تر می کند.

در حالی که روزهای سرد زمستان پیش رو قرار دارد، مردم روستاها و مناطق سخت گذری هنوز گازرسانی
نشده، با کمبود سهمیه سوخت زمستانی مواجه هستند.

جمعی ازمردم شهرستان های لردگان، کوهرنگ و اردل از کمبود سهمیه سوخت زمستانی گلایه کرده و گفتند: با وجود اینکه هر سال قبل از آغاز روزهای سرد زمستان انتظارات مردم برای تامین سوخت به مسوولان گفته می شود ولی هرسال زمستان قصه کمبود سوخت تکرار می شود.

عضو شورای اسلامی بخش  ˈرودشتˈ از توابع شهرستان لردگان از پائین بودن سهمیه سوخت زمستانی مردم این منطقه گلایه کرد و گفت: یک خانواده شش نفری با سهمیه ۶۰۰ لیتری سوخت چگونه زمستان سرد و برفی چهارمحال و بختیاری را سپری کند؟

بهنام خالدی اظهار داشت: کمبود سهمیه سوخت باعث شده تا بوته و درخت کنی در روستاهای صعب العبور شهرستان لردگان با هدف تامین سوخت زمستانی انجام شود.

وی گفت: مسئولان استان باید برای جلوگیری از قطع درختان، نسبت به تامین سوخت زمستانی ۷۰۰ خانوار این بخش اهتمام جدی داشته باشند.

عضو شورای اسلامی بخش رودشت لردگان ادامه داد: بستر گازرسانی به بخش بارز و شوارز این شهرستان مهیاست و باید مسئولان با تخصیص اعتبارات برای سرعت بخشی به این طرح ها اقدام کنند.

یکی از روستائیان بخش بازفت شهرستان کوهرنگ گفت: با توجه به اینکه برودت هوا و بارش برف در این شهرستان نسبت به دیگر مناطق
استان زودتر آغازمی شود و سرمای زمستان طولانی تراست، سهمیه سوخت خانوارها برای سرمای طولانی بیش از پنج ماه این شهرستان کافی نیست.

ˈح.فرامرزیˈ افزود: باتوجه به اینکه دسترسی به گاز طبیعی و گاز مایع در این مناطق امکانپذیر نیست، خانوارها برای جبران کمبود سوخت، از هیزم استفاده می کنند.

یکی ازساکنان روستایˈصالح کوتاهˈ دهستان موگویی ازتوابع شهرستان کوهرنگ نیز از کمبود سهمیه سوخت زمستانی این منطقه سخت گذر با توجه گرفتار شدن هشت ماهه مردم این دهستان پشت حصار و بن بست برف، گلایه کرد.

ˈسیدموسی درخشانˈ گفت: مردم مناطق محروم چهارمحال و بختیاری دنبال زمستان گذرانی مرفه و گرم نیستند و بااندکی سهیمه سوخت بیشتر، زمستان را معمولی خواهند گذراند.

وی گفت: مردم مناطق سخت گذر و محروم این استان طی یک دهه گذشته برای تامین سوخت زمستانی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده اند ولی مسئولان در این زمینه کمتر پاسخگوی مردمند.

درخشان گفت: زمانی که سوخت زمستانی نباشد مردم مجبور به قطع درختان می شوند که این موضوع نیز با برخورد منابع طبیعی مواجه می شود.

یک فعال محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مردم مناطق سخت گذر استان برای کمک به تامین سوخت زمستانی خود بعضا مجبورند که درختان جنگل های استان را قطع کنند.

ˈهومان خاکپورˈ
افزود: زغال گیری و قطع درختان جنگلی باهدف زمستانی مهم ترین مشکل عرصه های طبیعی استان است.

فرماندار اردل در این خصوص گفت: هم اکنون ۷۵ درصد جمعیت روستایی و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری این شهرستان زیرپوشش گاز طبیعی است.

ˈفیروز خسرویˈ افزود: سوخت زمستانی مناطق سخت گذری که گازرسانی نشده نیز تامین شده و هیچگونه مشکلی و یا درخواست مردمی مبنی بر کمبود سوخت گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: طی سال های گذشته نیز مردم برای تامین سوخت زمستانی در این شهرستان مشکلی نداشتند.

فرماندار اردل ادامه داد: کمتر از ۲۰ روستای مناطق سخت گذر این شهرستان از نعمت گاز بی بهره اند که هم اکنون گازرسانی و عملیات اجرایی گازکشی این روستاها در دست اجراست.

خسروی گفت: تاکنون هیچگونه گزارشی از سوی عاملان توزیع و فروش سوخت زمستانی در شهرستان مبنی بر کمبود سوخت مورد نیاز مردم ارائه نشده است.

فرماندار لردگان گفت: در راستای تامین نفت سفید و سوخت زمستانی مناطق سخت گذر فاقد گازطبیعی این شهرستان از تابستان جلسات متعددی برگزار شد و از اوایل پائیز سوخت زمستانی مردم تامین شد.

ˈعلی زاهدیˈ افزود: سوخت مورد نیاز فصل زمستان بین مردم توزیع شده و حتی می توان گفت جلوتر از برنامه زمان
بندی تامین سوخت زمستانی مردم انجام شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون هیچگونه گزارش مردمی و یا گزارش عاملان توزیع سوخت مبنی بر کمبود و تقاضای بیشتر مردمی اعلام نشده است.

فرماندار لردگان تصریح کرد: هم اکنون تنها دو بخش ˈمنچ و رودشتˈ این شهرستان گازرسانی نشده که عملیات اجرایی و طرح انتقال گاز از خط اصلی برای این دو بخش نیز در دست اجراست.

زاهدی ادامه داد: تنها ۲۰ درصد جمعیت شهرستان از گاز طبیعی بهره مند نیستند که در برنامه ریزی های انجام شده، سوخت زمستانی آنها اعم از نفت سفید و گاز مایع تامین شده است.

فرماندار کوهرنگ نیز با تکرار صحبت های دیگر فرمانداران گفت: در این شهرستان تنها بخش مرکزی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و بخش های بازفت، موگویی و دوآب صمصامی گازرسانی نشده است.

ˈیدالله خالدیˈ گفت: سوخت زمستانی بخش های این شهرستان که گازرسانی نشده از ابتدای پائیز تامین و بین مردم توزیع شده است.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال وبختیاری نیز گفت: ۷۶۱ روستا در استان وجود دارد و ۷۷ درصد جمعیت روستایی استان زیرپوشش گاز طبیعی قرا گرفته است.

ˈاسماعیل هیبتیانˈ اظهار داشت: تمام جمعیت شهری استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند است و نرخ بهره مندی جمعیت شهری استان ۹۹.۵ درصد است.

وی گفت: هم اکنون عملیات اجرای خط اصلی گازرسانی به ۱۶روستای چهارمحال و بختیاری در حال اجراست.

هیبتیان، پیشرفت عملیات گازرسانی به روستای
ˈمحمدآبادˈ شهرستان شهرکرد را ۷۵ درصد و روستاهای ˈبوگر، مسن، سرتنگ مسن، شهرک سونک، قلعه سوخته و باغ محمد علیˈ شهرستان لردگان را ۸۰ درصد اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال وبختیاری، گازرسانی به شهرک بره مرده شهرستان کیار و شش روستای منطقه ˈشلیلˈ شهرستان اردل را دیگر طرح های در حال اجرا در استان عنوان کرد.

هیبتیان ادامه داد: پراکندگی روستاهای مناطق سخت گذر استان، گازرسانی به این روستاها را با مشکل مواجه کرده است.

براساس سایت اطلاع رسانی شرکت نفت منطقه چهارمحال و بختیاری برای زمستان امسال سه میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۰۰ لیتر نفت سفید ذخیره سازی شده است.

در این گزارش آمده است: در شش ماهه نخست امسال سه میلیون و ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ لیتر نفت سفید در استان مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳۱ درصد کاهش دارد.

مطابق گزارش شرکت نفت منطقه در شش ماهه نخست امسال، ۱۲۰ میلیون و ۳۱ هزار و ۵۰۰ لیتر نفت گاز در استان مصرف شده که نسبت با مدت مشابه سال گذشته ۳.۶درصد افزایش دارد.

انتهای خبر/






جهانبین,کمبود,سوخت,زمستان,چهارمحال,بختیاری,سخت,گذر,سرما,صعب,العبور,نفت,گاز
مرجع : خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۳۲:۴۹

29 Dec 2019